Santa Cruz de Tenerife

Hvis du har vært i en turistby nesten hvorsomhelst i verden, så har du nok sett slike tilbud om busstur for en billig penge. De overgår hverandre i billige turer, og de skal vise deg de mest fantastiske deler av øya eller området du ferierer i.. Og ja visst løftet vi en brosjyre opp og leste. Opp tidlig om morgenen, det får vi til, og ja visst er det logisk at vi må begynne tidlig, for vi skal da se så mye i løpet av en dag! Så da vi syntes vi begynte å kjenne de fleste veier og streder i Los Cristianos, satte vi oss en morgen inn i en av disse bussene. Vi hadde bestemt oss; vi ville se Teide og Santa Cruz de Tenerife.

Vi ble ønsket velkommen av en søt svensk flicka som kunne fortelle oss at buss-sjåføren het Carlos, og at vi måtte klappe for ham.. javisst klappet vi! Så kunne hun fortelle at Carlos ikke turte å kjøre opp til Teide, for veiene var islagt og bussen hadde jo ikke vinterdekk.. Ja, det var jo klart, da kunne vi ikke dra dit opp! “Så da skal dere få et foredrag om ull, og der får dere servert lunsj, og så kjører vi til Santa Cruz”..

Ull? Hva har vi gått glipp av? Er vi kidnappet til noe helt annet?? Brosjyren måtte fram, og jo, der sto det i en bisetning; inkludert er en omvisning inkludert mulighet til å kjøre ull-produkter.. Så i dette sjarmerende kanariske lokalet skulle vi få servert vår lunsj…

Ecobed, skal sies, er sikkert et godt prudukt. Det lages i Finland av svenske saueull. Teppe, madrass og pute i god ullkvalitet, sikkert. Man blir frisk for de fleste av sine plager hvis man ligger i det. Og jeg kommer på at jeg har sett gamle damer i mitt yrke som sverger på at dette er det eneste saliggjørende.. Ikke så delikat etter at du har ligget noen år i det, men da sa selgeren at man bare kan ta den med seg inn i dusjen – “og riste litt på det” så var det rent og pent igjen pga lanolinen i ullen. Ikke skulle man bruke såpe heller.. usj! Jeg synes dette ikke høres helt hygienisk ut!

Men som sagt; vi følte oss lurt, de prøvde å hjernevaske oss, og nei, dette kan jeg ikke anbefale for andre! Hold dere unna de billigste turene hvis du ikke vil kjøpe og synes at det er greit å bruke 2-3 timer i en selgers påvirking!

Etterpå fikk vi busstur og foredrag om Tenerife og østkysten av øya. Mener hun tok litt av foredraget om Teide, vulkanisk område, og et fredet område der oppe som man gå på tur i men ikke var det lov til å ha picnick der, ikke lufta bikkja, ikke plukke blomster osv.. Et riktig sjarmerende sted, men det er sikkert viktig for at ikke området skulle bli ødelagt. Men vi fikk ikke sett det, altså.

Heldigvis fikk jeg sett og tatt  bilde av det byggverket jeg var mest spent på å se; Operaen!  Arkitekten heter Santiago Calatrava, og han har tegnet et veldig annerledes operahus! Jeg tror forresten det også er et teaterhus.. De store hvite kurvene skal se ut som store seil som på en seilbåt.

Bildene er tatt fra bussen i fart så komposisjon og skarphet har lidd litt, og jeg gråter litt for at jeg ikke fikk tatt bedre bilder av denne bygningen. Igjen sier jeg; “jeg skal komme tilbake og gjøre en bedre jobb!”

Vi kjører videre, og vi blir fortalt at vi får gå alene i byen et par timer før vi skal busses hjem igjen.

Hvor går man i en ukjent by? Det blir pekt i noen retninger, og vi finner ut at vi bare får gå litt rundt og se hva som dukker opp..

Vi fant en park med et flott tre og en portal..

Jeg fant et rart trekantet “hus” med vegetasjon på, denne siden hadde kaktus, en annen hadde masse vegetasjon, og jeg tenkte; “skal dette symbolisere øya?” Man kunne gå inn i den, og det var muligens en trapp/heis ned til noe.. kanskje et parkeringshus? Vet ikke, jeg forsket ikke mer på det…

Og så fant vi en del skulpturer her og der.. Her ved en fisk! 🙂 Og hvis noen mener jeg skulle ha komponert dette bilde annerledes; så var det vitsen å få med Carnaval 2012, for byen pyntet seg til karnevalsfeiring mens vi var der! Vi gikk altså akkurat glipp av denne feiringen med en uke..

Jeg kan godt tenke meg en forklaring på hvordan disse to mennene kan sitte sånn uanfektet i lengre tid uten at den nederste holdt ham på toppen oppe med mer enn å holde han oppe med den staven, helt ute av balanse, nesten uten muskelkraft? Ja, jeg ser at han viser tegn på meditasjon/at det skal være noe overmenneskelig.. men tror vi på det da, folkens? 😯

Ennå en skulptur – et motiv hentet fra fantasi eller folketro?

En majestetisk løve.. nesten som fra Løvebakken foran Stortinget, dette!

Vi spiste et måltid til i byen, for den lunsjen på ull-lokalet mettet ikke stort.. Og så vandret vi videre – vi kom mot et byggverk som vi lurte på inneholdt et museum, men når man kommer inn er det et stort atrie med butikker i skyggen.. det er vel varmt her på andre årstider enn da vi var der..

Og så elsker jeg blomster, da.. blomsterprakt og farger, det gjør godt for sjelen!

Så får jeg se operaen igjen.. 🙂 Det gjør godt, men det skjer for mye i luftlinjen mellom meg og operahuset.

Ja.. det skjer tagging her også!

Det mest spennende som skjedde på runden vår var vel møtet med disse karene her; “unna vei, her kommer en palme!” Det er godt å se at de planter store trær i en asfaltjungel! 🙂

 

Ha en fin lørdag, nå skal jeg ut å titte på sola litte grann!