Memory lane; Tunisia, November 2007

Tunisia.. det er vel den mest eksotiske ferien min hittil.. Massevis av flotte bilder, og vanskelig er det å velge noen få bilder til å illustrere denne ferien. Vi bodde på et flott hotell med halvpensjon i Hammamet, ganske langt nord i landet. Vi dro på flere guidete turer og vi fikk sett en masse… kulturhistoriske steder og også en tur til hovedstaden Tunis.

Dette er resepsjonsområdet fra hotellet sett ovenifra.

Svømmebassenget med området rundt er lekkert og attraktivt. Tyske pensjonister er det mange av på dette hotellet, og det ser ut som de bor her over lengre tid..

På en av turene vi var med på var vi innom et pottemakeri, dette er det turister kjøper med seg, men husk at du må betale overvekt på vei hjem! 😉

Vokt deg for teppeselgerne, de er bortimot verdensmestere i å selge produktene sine, hvis du ikke planlegger å få med deg et teppe hjem! Vi holdt stand, men vi var ikke populære da vi tuslet ut etter gratis te og framvisning av alle de fantastiske teppene!

I sentrum av Hammamet ligger Medinaen, en gammel bydel som skal stamme helt tilbake til 800-tallet etter Kristus.

Den arkologiske byen Kerkouene ble gravd  i 1952!
De tidfester byen til et par århundre før Kristus.
Denne byen hadde mange overraskelser i form av
bekvemmeligheter som private bad i de fleste hus,
og avløpsrenner for gråvann!

På turen til Tunis kom vi forbi et stort veibyggeanlegg som kinesere lager. Tunisia hadde sterke bånd til Kina før revolusjonen som var nylig.

Prosjektet var imponerende stort sett ut fra hva vi ellers så av utvikling og prosjekter rundt om i landet..

Like ved hovedstaden Tunis ligger kunstnerbyen Sidi Bou Said, som også kalles den blå byen. Byen er et turistmål i seg selv med de karakteristiske blå dørene og detaljene, men her finner man fremdeles kunstnere som bor. Kjente kunstnere som Paul Klee, Gustave-Henri Jossot, August Macke, Saro Lo Turco og Louis Moillet har bodd i perioder av sitt liv her.

Det er vanskelig å prioritere, men denne døra får stå som et symbol på den flotte blå byen! 🙂

Restene av oldtidsbyen Karthago ble også besøkt. Etter tradisjonen ble byen anlagt av fønikere fra Tyros i det 9. århundre f.Kr.

Den skal i sin tid ha hatt opptil 700 000 innbyggere. Byen var en betydelig sjømakt, men den ble ødelagt av romerne etter Punerkrigene i 146 f.Kr. Julius Cæsar og Augustus lot den gjenoppbygge, og i keisertiden var byen den viktigste i Nord-Afrika ved siden av Alexandria. I 439 ble den vandalenes hovedstad.  I 533 kom den under bysantinsk styre og i 697 ble den ødelagt av araberne.

Vi var også inne i et museum i Tunis som jeg ikke husker navnet på, der var det også fantastisk mye fint å se på. Ettersom jeg husker var dette taket en del av en sjeiks hjem…

Jeg har også utrolig mange flotte bilder av keramiske flisarbeid, men det skal jeg spare dere for i dette innlegget.

I tillegg til disse flotte turene der vi ble kjent med Tunisia, ble det også tid for sakte slentring langsmed stranden og sakte turer i Medinaen i Hammamet..

En dag tror jeg at jeg kommer til å reise tilbake dit…

38 thoughts on “Memory lane; Tunisia, November 2007

  1. Du verden saa vakkert! Slike utgravningsplasser ser utrolig spennende ut, tenk at det for mange tusen aar siden faktisk bodde mennesker der..Det faar meg alltid til aa tenke paa hvor fantastisk denne kloden vaar var, og er.

    Den blaa byen med den vanvittig flotte blaafargen er skjoenn, intet mindre!

    Jeg kan godt tenke meg at denne turen satte spor, og minnene liger dypt 🙂
    Ikke aa undres at du kan tenke deg en tur tilbake 🙂

    Ha en fin onsdag 🙂

    Like

    1. Ja! Det var så mye flott og vakkert å se! 🙂 Og så mye historie det var i mange av de steinene jeg fotograferte på denne ferien.. 😉
      Blåfargen er flott og frekk.. ikke hadde de vel blitt enige i Norge å ha en blåfarge på en hel by, tror jeg! 😆

      Ha en fin onsdag du også!

      Like

  2. Det er jo i europeisk sammenheng et “annerledes-land” som hadde sin storhetstid som turistnasjon på 80-90-tallet, men er det bare du som har tatt bilder kl 06 om morgenen eller er det praktisk talt ikke turister der nede for tiden?

    Like

    1. jeg er superflink til å unngå bilder av andre for at jeg ikke skal legge ut bilder av dem på nett uten at de har godkjent det.. selvfølgelig er det mange andre der! 😆
      Neida, det er slett ikke klokka 06:00 om morgenen, da sover jeg skjønnhets-søvnen min! 😛
      Dette var altså i 2007, noen år før siste revolusjon..

      Like

      1. Du har kanskje misforstått dette med publisering på Internett litt, Carpe.

        Eksempel: Vi står på Karl Johan i Oslo og ved noen bord på fortauet sitter to mennesker med en øl.
        Hvis du nå tar et bilde av de to slik at de blir det sentrale element i ditt bilde, så må du spørre om lov til å publisere bildet på nett. Blir svaret ‘nei’, så kan du fortsatt legge ut bildet, men da må du anonymisere ansikter.

        Men du kan gå 3-4 skritt tilbake, benytte en langt kortere brennvidde og ta et panoramabilde av Karl Johan, men hvor de to ved bordet fortsatt er med (usladdet), men nå er det ikke lenger et sentralt element i bildet (som nå må karakteriseres som et ‘gatebilde’.)
        Og du behøver ikke spørre noen i et slikt gatebilde medmindre de altså kan sies å være et sentralt element i bildet.

        Like

      2. nå er ikke bildene min støvsuget for mennesker heller, bare se på bassengbildet og bilder fra London-innlegget..
        Joda, jeg vet, men når ikke jeg vil ha mennesker på bildene mine, tar jeg dem ikke med! 😉

        Like

  3. Herlige bilder carpe..Fristende sandstrender og basseng..
    Og spennende utgravinger og bosettninger fra den tiden. F.K.
    Flotte reisebrev du deler med oss…Takk. 🙂
    Ønsker deg fine Høstdager..
    Klem fra meg.:)

    Like

    1. Hei Erta-Berta! 🙂 Så hyggelig at du liker!
      Jeg skal snart gå løs på den store Europaturen igjen også, har fremdeles masse materiale fra den turen…

      Ha en fin dag videre, og klemmmm!

      Like

  4. Åååå…jeg får så lyst til å reise ut til eksotiske land når jeg ser bildene dine 🙂
    Du er flink til å få fram de fine fargene og stemningen 🙂

    Like

    1. tusen takk! 🙂 Det jeg har begynt på nå er å lete fram de aller beste bildene av alt for mange bilder, og få til en kortversjon av innleggene mine fra den gangen jeg lagde mange flere innlegg på VGB den gangen.

      Like

  5. Noen virkelig fine bilder du har her Carpe, flotte detaljer i noen 🙂
    De sliter visst litt i Tunis nå, mye av det samme som Egypt sliter med. Nå får du en ukes tur på fire og femstjerners for tusen kroner stjerna 😉

    Like

    1. de sliter vel fortsatt der.. det overrasker meg ikke.. men en dag kommer det til å være OK å reise dit igjen, og da kommer jeg til å kjøpe billett til en litt dyrere billett enn du her antyder.. 😉

      Tusen takk! 🙂

      Like

      1. betalte 4500 vi for to uker med all inclusive:)det er veldig rimelig og da syns jeg det er verdt det med lang flytur og alt det som hører med til egypt,en del av sjarmen og sol og varme må til nå,god tur:)

        Like

    1. ja, besøk Tunisia en gang, det er så mye å oppleve der! 🙂
      Tunisia var ikke så varmt da vi dro dit, i begynnnelsen av november.. selvfølgelig lønner det seg å sjekke gjennomsnittstemperatur for tiden du skal reise et sted så du vet at du holder ut mens du er på ferie!
      Å dra til Italia i Juli kommer jeg ikke til å gjøre igjen, for eksempel…

      Like

  6. @carpediem:
    Det kan jeg tildels være enig i, men det spørs jo litt hva man ønsker å formidle i hver enkelt situasjon? En koselig fortauscafe virker jo temmelig nedlagt (lite populær) om det ikke finnes gjester osv.

    Like

    1. det er selvfølgelig sant. Jeg unngår ikke mennesker egentlig på bildene mine hvis de inngår som en del av et bilde. Men når de ikke er der fra før av venter jeg ikke til at noen går inn i et av bildene mine heller! Du kan titte på andre innlegg, jeg har mennesker på mange av bildene mine!

      Like

      1. Har jo tittet på mange opp gjennom tiden 😀
        men du vet, man husker ikke enkeltbilder, men mer reportasjer som sådan.

        Ikke ta det som kritikk. Var bare litt forundret fordi jeg kanskje hadde forventet flere mennesker på en badestrand 😀

        Like

      2. Tunisierne gikk med boblejakke da vi var der, og det var luftig mellom oss på badestranden.. temperaturen var ca 17-18 grader og det var vel bare de som var mest solhungrige som lå der på formiddagen like etter frokost…. 🙂

        Like

    1. Jeg synes det er helt greit med 18 grader i Tunisia når det er minusgrader i Oslo og mørkt det meste av døgnet.. 🙂

      Dessuten kom vi ikke for bare å ligge på stranden.. så jo så mye fint der mens vi var der!

      Like

      1. Ja, det er jeg helt enig i, men jeg ville vel ellers vært litt betenkt på å reise til Nord-Afrika så tidlig etter revolusjonen som jo rir hele regionen.
        Vi eldre er en forsiktig rase, vett’u.

        Like

      2. disse bildene ble tatt FØR revolusjonen, jeg vil også være noe betenkt på å reise dit nå, så snart.. det er ikke bare du som er forsiktig! 😉

        Like

Leave a comment