Fjerde etappe av min brystkreftbehandling

Zometa-, antihormon og Herceptinbehanding, det er nesten en fulltidsjobb å følge opp både behandling videre og prøve å trene meg i form!

2 september 2015

Montebellosenteroppholdet ga meg en god periode der jeg fremdeles fordøyer mange inntrykk. Mange gode foredrag og ganske så intenst med notater blir lest om og om igjen. Etterpå ble notatene arkivert blant alle mine kreftnotater.
Jeg var i mange dager i “kursboblen”. Den er god, da fordøyes opplevelsene og jeg hadde mange gode samtaler med Ole Jacob.
Fine solskinnsdager ga meg energi, og jeg tenkte at nå går det riktig vei. Så snudde været, og energien likeså.. Poff! Der landet jeg, og jeg orker nesten ingen ting! Så kommer hverdagen igjen, og lufta gikk ut av meg!
Sykepengeåret går mot en slutt og jeg blir mildt presset fra arbeidsgiveren min. Er det ikke er litt arbeidskapasitet i meg, da? Jeg skal gå i meg selv og lete etter den de nærmeste dagene. Uansett må det bestemmes om ferieukene skal legges på sykeåret eller om noe av dem kan spares til en ferietur i slutten av oktober eller i november.
Nå innkalles jeg også til nye undersøkelser og årskontroll for kreften, og jeg blir igjen minnet på de tøffe dagene med operasjoner, cellegiftbehandling og strålebehandling.
Men den energien og overskuddet, skulle ikke den komme tilbake? Jeg føler jeg sitter fast i gjørme og kommer ikke videre..

  1. september 2015

I dag har jeg vært for første gang hos ny fastlege på Nesbru legesenter.

Han oppleves som en grundig og dyktig lege; han har lest det meste av journalen min som jeg leverte forrige uke. Han visste om to benbrudd og at jeg hadde en tøff periode med operasjon på Rikshospitalet før jeg fikk mine tre nydelige barn.
Om kreften og all behandling det siste året, snakket om overgang til arbeidsavklaringspenger kombinert med oppstart jobbing, osv.

Han hørte en bilyd på hjertet mitt og mente at det kan være en lekkasje på en hjerteklaff. Om jeg hadde hatt det før? Nei, det har jeg ikke hørt fra noen lege! Dermed er det sendt henvisning til hjertelege på Bærum sykehus. Jeg synes det er rart at ingen har hørt det før, også med tanke på at jeg lå på hjerte- og lunge-avdeling i januar da de lette etter hjerteinfarkt-tegn. Da ble hjertet mitt undersøkt på alle bauger og kanter. Da har det kanskje dukket opp i forbindelse med cellegiftbehandlingen?
Jeg begynner med ny smertestillende for nervesmertene jeg har i føttene om kvelden/natten. Den heter Neurontin. Jeg er spent på om den kan gi meg en bedre nattesøvn..

 

 

8 september

I dag skal jeg til dr Thune, onkologen på Ullevål som har fulgt meg dette året. Hun skal fortelle meg resultatet av CT på lungene mine i forrige uke. Samtidig skal hun vel høre litt om hvordan det går med meg. Hun skal også nå endelig bestemme om jeg skal ha Zometa, en intravenøs medisin som skal gis hver 6. måned i 5 år framover. Den skal være forebyggende på utvikling av benskjørhet og tilbakefall av den kreft-typen jeg har hatt.

Før jeg kunne få en dråpe av den må legene vite at alt er bra med tenner og kjeve, så i går ettermiddag var jeg til tannlegen min og fikk tatt en grundig sjekk med røntgenbilde.
Zometa har, som alle medisiner, bivirkninger. Den skumleste er at den kan ødelegge tannfester og kjeve. Jeg har også hørt om de som får nekrose i kjevebenet som bivirkning av den… kryss fingre for at jeg ikke skal oppleve noe sånt!

Og vet du hva det beste er med å gå til tannlegen? Det er så flott å få pusset og lakket tennene!  Så i dag smiler jeg ekstra bredt!

Senere på dagen:

Svaret på CT lunger var ikke helt bra.. jeg har “noe” der som ikke blir borte. Første gang de så “det” var i mars. Nå er det september.. og det ser ut som det er mer der. Legen sier det der ut som en betennelse og snakker samtidig om at de ikke har funnet kreftceller. Kanskje er det en sjelden bivirkning av cellegiften, lurer hun på. De skal følge meg opp med ny CT thorax i desember..
Jeg er lett deppa nå. Noe på lungene! Skummelt, og kan de egentlig garantere at det ikke er kreft? Om det ikke er spredning, kan det være en ny kreft som har oppstått? Nå skjønner jeg jo hvorfor det har vært så tungt å få i gang denne trege kroppen på treningene..

22 september

Jeg kunne ønske jeg kunne si at jeg er frisk nok til å starte og jobbe snart. Men denne veien min fram mot en frisk Astrid tar lengre tid enn jeg trodde og håpet at det skulle ta.
Sykeåret mitt går ut i dag, i morgen er den første dagen av fire uker ferie som jeg legger på året mitt. Etter det blir det arbeidsavklaringspenger og permisjon inntil jeg er i form til å jobbe igjen.
På torsdag skal jeg ta mammografi igjen, jeg BLE kalt inn igjen! Neste uke skal hjertet mitt undersøkes både med ultralyd (på Bærum sykehus) og Mugascan (på Ullevål sykehus). Ultralyd fordi den nye fastlegen har hørt bilyd på hjertet mitt. Mugascanen gjøres for å passe på hjertet mitt i forbindelse med at Herceptinen jeg får kan svekke det.

Innimellom disse undersøkelsene har jeg begynt på Yoga for Brystkreftdamer i Drammen med støtte fra Kreftforeningen, og jeg fortsetter å trene i Asker. Jeg har nemlig ikke gitt meg på at jeg skal bli sprek!

yoga
24 September

I dag var jeg tilbake til mammografi, for radiologlegen så ikke godt nok forrige gang hva han så, hvis du skjønner..

Jeg ble innkalt også til ultralyd i dag etter at bildene var tatt av venstre puppen. Det er den som har blitt operert.
Han spurte om når jeg var blitt operert, da fortalte jeg at jeg siste gang var blitt operert i desember, og at det var tredje gangen fordi ikke den friske randen var bred nok de to første gangene. De hadde ikke fått fjernet nok DCIS-vev, en celletype som er i et for-stadie før kreft danner seg.

Da gikk det et lys opp for ham: “Å! Har du blitt operert TRE ganger?? DA skjønner jeg at du har så mye arrvev!” Han hadde bare fått beskjed om en operasjon i slutten av september i fjor. Da synes han at jeg hadde veldig mye arrvev/mørkt vev, så han lurte på hva han så. Jeg skjønte også at han var usikker på noe, det gjorde meg også usikker på hva han trodde han så..

Han kunne forsikre meg at brystene mine er kreftfrie pr i dag, det synes er en veldig god nyhet! 

hostfarger-rogn-voksenkollen-060_1024

  1. oktober

Det går opp.. og det går ned..!


Jeg synes jeg har fått til så mye den siste uken med å rydde og vaske meg ut fra det lille huset jeg bodde i hjemme hos moren min. Jeg hadde bodd i et lite sidehus hos henne etter at jeg ble skilt for omtrent 15 år siden. Siste flyttelass gikk på lørdag, det meste var på plass på søndag. Jeg hadde flyttet gradvis inn hos min forlovede hele det siste året, men nå ville mor og min storebror at jeg skulle gjøre meg ferdig med denne prosessen.

Jeg var også med og sang på den første konserten min med det nye koret mitt på søndag.

Men i dag tidlig våknet jeg med vondt absolutt over alt.. off og au!

Smertestillende på sengekanten og sakte start i dag. Kommet meg i gang og ordnet kontorarbeid med telefonsamtaler og NAV-dialog på nettet. Godt det er gjort, og det var nesten en full dags jobb for meg!

 

ebbastudien

2 november

I dag er første året med Ebba2-studien over.

Det første året har inneholdt organisert trening to ganger i uken, samtidig som jeg skulle trene en dag i tillegg. I teorien. Det har vært dager og uker som har vært vanskelige hvor jeg ikke har greid å gjennomføre det. Andre dager har jeg vært avgårde på behandlinger, undersøkelser og legeavtaler. I dag har jeg vært på Ullevål og levert spørreskjemaer og registreringsskjemaer for aktivitet og matinntak for den siste uken. Jeg har gått/løpt på tredemølle, og jeg har fått dommen: Noe bra, og noe ikke fullt så bra: jeg er ikke like sprek som for et år siden, men jeg er sprekere enn for et halvt år siden!

Dette har vært en dag til å se tilbake på et tøft år, samtidig er det en dag som markerer starten på år to. 

Nå er jeg på vei over til en nyorienteringsfase. Jeg håper på en videre formkurve oppover, samtidig med at jeg skjønner at jeg skal slite med en del ettervirkninger med nevropati-, ledd- og muskelsmerter av behandlingen jeg har mottatt.

 

10 november

I dag skal jeg til CT på Ullevål for å undersøke lungene mine igjen. Selv om legen har sagt at det mest sannsynlig er en bagatell det de har sett på bildene før, gruer jeg meg. Hva om det har vokst? Hva om de nå ser at det er kreft? Sånne tanker ligger og lurer under overflaten. Snakkes ikke om, men de er der..
Undersøkelsen er først kl 17:45. Visste du at CT og røntgen på sykehusene har åpent til langt ut over “vanlig stengetid” for å ta unna for presset på disse spesialmaskinene? Det synes jeg er flott!

ulleva%cc%8al-sykehus
16 desember

Svar på CT har jeg endelig fått. Det har vært spekulasjoner på at det var stråleskader fra jeg ble bestrålt i sommer, men skyggen ble jo allerede funnet i april i år. Det var lenge før jeg fikk strålebehandlingen! Nå sier de eldre, vise legene at taxol-kuren kan ha gitt meg disse vevsforandringene som en sjelden bivirkning. Strålingen har gjort at det øker på.
Jeg slipper å bli tatt vevsprøver av, men det skal følges opp med CT før legetime i april. Det er en lettelse og en god julepresang!

 

I dag går turen igjen til Ullevål for ny Herceptin-sprøyte i låret. Da er det bare fem igjen!

25 Desember

 

Julaften er gjennomført, og jeg er glad for at skuldrene og forventningene er senket i forhold til tidligere. Med Ole Jacob ved siden av meg fikk vi gjennomført en hyggelig Julaften med hans barn, hans ex-kone og min yngste sønn Trygve.

I kveld er barna til Ole J over til sin mor og det har vært restemiddag på pinnekjøtt for oss som ble igjen. Det smaker nesten bedre i dag enn i går når roen senker seg.

Jeg fikk julehilsen fra Ullevål sykehus i form av en innkalling til hjerte-lunge-undersøkelse like over nyttår. En hilsen og en påminning om at jeg fremdeles er i behandling.

Bivirkningene av Taxol sitter fremdeles i, og jeg er avhengig av å ta smertestillende for nervemedisinene og sovemedisiner for å sovne om natten. I tillegg gir antiøstrogen-pillene som jeg tar bivirkninger som kan ligne på Taxol-ettervirkningene.

Fremdeles føles det milelangt fram til oppstart jobb. Det skal vurderes på ny-året, da skal det være nye runder med fastlege, NAV og leder på jobben.

Julen håper jeg blir full av dager med gode opplevelser med familie og kjære, men det må skje i mitt tempo. Kroppen krever at jeg får lagt bena høyt opp midt på dagen.

12 Januar

Jeg får så mange komplimenter for det nye profilbilde på Facebook, det er så hyggelig!
Jeg ser så fin og fresh ut at du kunne jo tro at jeg var frisk, hva, eh?

Ha! Jeg greide å lure deg godt nå!

Med sminke, med glimt i øyet og smil om munnen kan jeg få deg til å tro at jeg er klar for 2016 med massevis av energi!!

Hadde det vært så vel..

Til daglig strever jeg med det samme som før jul; nevropatismerter i hender og føtter som er en skade av Taxol-kuren jeg hadde i vår. Legene mener at det skal avta – men det gjenstår å se, fremdeles.. Jeg tar en spesiell nevrologisk smertestillende for å ta toppen av det ubehaget om kvelden og natten. Det stikker og brenner i hender og føtter, det fører til at det er vanskelig å sove.

I tillegg har jeg smerter i ledd og muskler. Bortimot alle. Jeg prøver å overse det men sykepleieren som jeg snakket med på Ullevål sykehus forrige uke anbefalte meg heller å ta så mye smertestillende (Paracet) at jeg blir mer smertefri. Da orker jeg å gjøre mer.

Men bortsett fra dette, prøver jeg å holde en positiv holdning til hverdagene og utfordringene. I dag feirer i vi det stille min sønns 23-års-dag. Det har vært så mye festing i det siste så vi var enige om at vi skulle gjøre det på denne måten i år!

1 februar
I går leste jeg på NRK-nyhetene på nettet at det har blitt forsket på hjertebivirkningene på flere av de medisinene jeg har gått på. Jeg har blitt informert om faren for slike bivirkninger og jeg har jo blitt fulgt opp med hjertescanner hver tredje måned i et år nå.
Det er skummelt å tenke på at hjertet mitt ikke skal tåle medisinene som er så viktige for meg nå.
Både cellegiften FEC som jeg fikk for et år siden og Herceptinen jeg får i sprøyteform fram til mars i år har slike bivirkninger. Hele fem år framover i tid kan jeg få bivirkninger av E-en i FEC-behandlingen.
Jeg leste artikkelen nøye og så finner jeg at hjertemedisinen som de har funnet ut hjelper som forebyggende, det er medisinen jeg går fast på for blodtrykket mitt!

Makan! Jeg føler jeg har vunnet i Lotto uten å ha satset!

Siste scanning viser at hjertet mitt yter litt mindre enn før i år, men jeg er likevel godt over noen faregrense. Så da er alt vel og jeg skal fortsette å trene og gjøre så godt jeg kan for å komme tilbake til min gamle form.

vardesenteret_kreftforeningen_700

16 mars

I dag har jeg vært til Ullevål sykehus igjen og fått den siste Herceptin-sprøyten jeg trodde jeg skulle få forrige uke. Den måtte utsettes til i dag fordi det ble for kort tid siden forrige gang da jeg var influensasyk og måtte utsette avtalen.  Jeg burde hatt parkeringsklippekort på Ullevål. Jeg har mistet tallet på hvor mange ganger jeg har vært der!
Jeg har blitt kjent med Varde-senteret på Radiumhospitalet. De holder kurs for oss kreft-behandlede. De gir oss råd for hvordan vi skal komme oss videre med bivirkninger og senskader etter behandlingen. I morgen skal jeg på ny kursdag. Fatigue-kurs! Jeg ser fram til å bli mer rustet til å greie alle utfordringer som dukker opp!

15 Juni

I dag er ettårsdagen for at jeg fikk siste cellegift, Taxol. Alt kan bli årsmarkering når man har hatt kreft (merk “hatt”). Jeg kunne ønske at jeg kunne fortelle at bivirkningene hadde avtatt, men fremdeles er det plagsomt mange av dem.
-Nevropati (nervesmerter) i hender og føtter
-Smerter i ledd og muskler
-Problemer med nærhukommelse og jeg leter etter banale ord og uttrykk.
-Nedsatt styrke og utholdenhet.
Samtidig strever jeg fortsatt med balanse og den vonde ankelen min. Den jeg brakk på 5 forskjellige steder for litt over 3 år siden.
Da var det ikke noe mer jeg skulle fortelle i dag.
– At jeg skulle kunne kalle meg frisk et år etter cellegiftkurene var altså feil!

roser-web

 

One thought on “Fjerde etappe av min brystkreftbehandling

  1. Du er sannelig en tøff dame, Astrid! Det skal litt av en ‘rygg’ til å bære det livet deler ut til noen av oss.
    Men jeg sitter igjen med et bestemt inntrykk av at du har kommet deg igjennom ‘tunnelen’ og at du nå går lysere tider i møte?
    Og så må jeg takke for at du har tegnet deg som ‘følger’ av min blogg og der finner du idag nesten 6000
    såkalte ‘full screen-bilder’ fra Norge og norsk natur. Og – du liker jo bilder?
    Så hvis jegb var deg ville jeg nå laget meg wen stor kopp med sunn grønn urtete og gitt meg ut på en digital reise
    som koster ‘nothing’ 🙂
    Du som er litt kjent med norsk geografi burde kanskje gå inn i arkivet via det som heter ‘INDEX’? Der er alt oppført alfabetisk, men ordnet under sine respektive fylker. Du klan også ved et blikk se hvor mange bilder som er inkludert i hver enkelt post. Ogb i bunnen av alle postger finnes en retur-link til INDEX. Da blir det enkelt, ikke sant?
    Kos deg! Klem!

    Like

Leave a Reply

