Besøk på Sundvolden Hotell

Samtidig med at himmelen gråt massevis av regntårer i helgen, var jeg på hotellhelg på Sundvolden Hotell. Det var med litt blandede følelser at jeg dro dit nå, for jeg visste at minnene til Utøya ville velte inn over meg… Ikke er jeg personlig rammet, men likevel er jeg fremdeles sjokkert og preget av hva som en mann greide å påføre av smerte og sjokk for en hel nasjon..

Sundvolden åpnet sine dører helt naturlig de dagene det var nødvendig for rammede og pårørende å være i nærheten av Utøya. Hotellet sendte andre gjester videre til andre hoteller i nærheten og hadde plass til alle som trengte å være der. De hadde planer om å ikke sende regning til noen av de rammede, men regjeringen fikk nyss om dette og sendte et oppgjør i etterkant, blir det fortalt meg.

Sundvolden er et av de Historiske Hotellene i Norge og hadde i begynnelsen en rolle som skyss-stasjon mellom Kristiania og Bergen. Mye gammel hotellmasse er gammel, som bilde nr 2. Dette bygget er nydelig restaurert og er en fryd for øyet. Andre steder på hotellet ser vi andre spor etter skyss-stasjonen.

Et levende hotell er stadig i endring og dette hotellet er også det. Det siste nye bygget er det første man møter når man kjører opp til hotellet. I denne delen hadde vi vårt hotellrom og var på seminar. Jeg synes eierne har vært flinke til å integrere den nye delen med hotellet med underjordisk gang og de har fått det til å bli funksjonelt.

Denne helgen var det bortimot fullt med sangere fra flere kor, noe som vi hadde glede av å høre synge til en galleriåpning av malerier av Håvard Vikhagen. Jeg var på samling for å lære mer om kosthold og livsstil, noe jeg satte veldig pris på!